Lázně Bohdaneč
25.8 - 28.8. 2007

Tento koupací výlet plánujeme s Máďou už dlouho, místní končiny známe. Byli jsme tady už 2x na cykločundřících, v roce 2002 při putování z Orlických hor do Poděbrad a v roce 2003 při čundříku kolem Prahy.  Vyrážíme v sobotu, jen malá zastávka v Pardubicích v hospůdce a rychle k vodě.

Míříme k lomům, které jsou u cesty z Bohdanče směrem na Černou. Jsou asi nejfrekvenovanější, v okolí je spousta kempů, stánků atd. Na vodě se lyžuje, což taky není pro koupající úplně ideální. Každopádně koupání samo o sobe skvělé. Voda není úplně průzračná, ale objektivně naprosto čísťounká. Snad ze všech stran je krásný písčitý břeh.

Ubytováváme se v předem domluveném penzionu, přímo na náměstí - penzion Škroup. Je to sice extrémně levné (do 200,- / osobu), ale v odpovídající úrovni. Celá barák je zanedbaný, "zrekonstruované" mají v podstatě pouze dva pokoje. Naštěstí trávíme veškerý čas venku. Penzion je přímo na hlavním náměstí, má dokonce bohatou historii, takže částečnou kompenzací je výhled na osvětlené vodotrysky.

V neděli prozkoumáváme centrum Bohdanče, zde je vše potřebné k životu na svých místech, cukrárny atd. Na druhé fotce je pěkné dvojznaččí z lázeňského parku - zákaz vjezdu kol a cyklostezka na jedné cestě.

Přes Tillerovo sedátko vyrážíme po cyklostecze na sever, k dalšímu koupacímu lomu. Ten je daleko lepší, pěknější okolí, voda a minimum lidí, byli jsme zde úplně sami. Lom sousedí s rybníkem Oplatil (naše oblíbená pláž je na souřadnicích 50°6'0.784"N, 15°43'24.045"E).

Nejsou zde žádné občerstvovny, takže odpoledne přejíždíme na protější břeh, kde je malý kemp a stánek.

Večer na večeři do osvědčené hospody "Na sádkách". Je zde pěkná stylová zahrádka a dělají ryby.

Večery trávíme různě, přímo na náměstí je na jídlo použitelná hospoda U radnice, naproti je luxusnější Lázeňská restaurace, tam už jen na kafíčko :-)

Večerní vodotrysky jsou opravdu povedené.

V pondělí si děláme malou procházku po lázních a okolí. Zámecký park je opravdu pěkný, a Máďa zde má spousty kočiček na hraní.

Současná a historická podoba hlavní lázeňské budovy.

Dále naše kroky míří po proslulé naučné stezce - Gočárově okruhu. Některá zastavení jsou tak trochu přehnaná, zvláště vila pana architekta je docela úlet (poslední fotka).

Takovou "zajímavou" zajímavostí je "zakopaný" tank. Původně stál na klasickém podstavci, ale později ho naaranžovali jako zakopaný. Docela dobrý nápad.

Kousek vedle je i známý vodojem. Sem prchám sám lovit keš :-)

A to už jsme zpět na náměstí, Věrča dělá ručičku ve slunečních hodinách.

Odpoledne ještě vyrážíme na oblíbený koupací lom. Počasí se tradičně začíná mírně kazit.

Kozám a Mádě to vůbec nevadí.

Zpět jedeme po cyklostezce druhou stranou  - kolem Bohdanečského rybníku. Je tady pěkný lužní les. Ale kočičky v lázeňském parku jsou lepší.

V úterý vyrážíme na pěší výlet, kolem Kuttnerovy kapličky a Tillerova sedátka až na Horecké písky.

Tady je pěkně vidět zázemí léčebného pavilonu a zásoby jílu, z kterého se "dělá" léčebné bahno.

Poslední den už není rozhodně koupací počasí. Vyjíždíme na kolech na jih k vesnici Břehy, kde je pěkný rybník a pak dál kolem písečnáků zpět do Bohdanče. Nejdříve narážíme na dančí oboru. Stavujeme se také v kempu, kde jsme kdysi spali (jen "volně") - byl neudržovaný. Vypadá to, že bazén vyčistili a trochu to tu funguje.

To je rybník u Břehů.

A písečňáky, kde jsme se koupali první den.

Poslední zajímavost - hřbitov s pěkně zrekonstrouvaným okolím na kopečku nad Bohdančí.