Silvestr 2002 / 2003 Slovensko

Podobně jako minulý rok, vyrážíme po odbytí všech vánočně křesťanských primitivních rituálů strávit poslední dny roku pryč z Brna (poslední dle kalendáře naší nábožensko-alkoholické west civilizace). Trasa cesty opět podobná - první zastávka bude v Tvrdošíně u našich známých, druhá v Donovalech, kde tráví dovolenou @mbráci (označení dle Ambry - hospody na Žlutém kopci, kde se vše každé úterý večer domlouvá...). V pátek 27.12 ještě jdu do práce a start plánujeme na sobotu. Leč ejhle. Nějak se nám nechce z postýlky a s tím se prostě nedá nic dělat, takže vyrážíme až neděli. Trasu vedeme nekratší cestou - Beskydy - Žilina - Kralovany - Dolný Kubín a Tvrdošín. Počasí nic moc, nastala obleva takže nás nelákají ani turistické zastávky. Pouze malá familierní pauza.

Bytča. Tu známe z cyklo výletů, žádný zázrak. Nejvýznamnější památkou je kaštiel - panský dvůr - s vedle stojícím sobášným palácem (na prostření fotce). Ve městě je i strašně zanedbaná synagoga.

Večer dorážíme do Tvrdošína a ihned míříme oblíbené hospůdky, kde letos točí Martinier. Dle našich výrazů na fotkách docela dobré pivo.

Slováci se o nás starají lépe jak o vlastní a stelou nám přímo v pokoji pod stromečkem. Inu jsme povedení dárečci. Svatební fotografie na zdi s ženichovým účesem punk's not dead.

30.12 se probouzíme do deštivého rána. Loučíme se v Tvrdošíně a vyrážíme směr Liptovský Mikuláš s cílem Damenovské jeskyně. Chyba! Ve městě zjišťujeme, že je pondělí, čímž pádem je na Slovači vše zavřené. Tak jedeme alespoň do Bešenovej na termály, které jsou nechutně přecpané a potom do Ružomberoka na večeři (to je sága pro celou knihu a aspoň tři zásobníky do kalašnikova). Nakonec dorážíme v osm večer na chatu v Donovalech.

Na rady déle se rekreujících si ráno přivstáváme. V provozu je jen jedna sjezdovka a fronty se prý během dopoledne stávají neúnosnými. Sníh je mokrý, ale rychle se ochlazuje na -5°C a povrch je úplně perfektní. Dokonce ani fronty nejsou, všichni se asi připravují na silvestrovský večer. Ceny nic moc: 1 jízda 50Sk, den 550,-, týden 2680,-, 2 hodiny 260,-. Já jsem lyžoval asi 3 hodiny a najel jsem přes 20 jízd...

Odpoledne jdeme na procházku do "centra" nakoupit a podívat se po okolí. Už značně přituhuje a z Donoval se stává ledové království.

Poznáte dva rozdíly ?

Silvestrovský večer probíhá v klidné pohodě. Pouze start byl zajímavý, když jsme zjistili, že jeden (nejmenovaný) člen, který výpravu opustil ráno odvezl pumpu na bečku a rohlíky na chlebíčky. Nakonec jsme potřebné věci sehnali i zde (!).

Na půlnoc se každý připravuje po svém - kontrola foťáku, příprava šampáňa čí zoufalé chytání se za hlavu.

Půlnoční ohňostroj. Kdo neměl rachejtle, aspoň prskal.

Nejlepší ohňoprsk donesl Hans - díky drobné technické závadě nám bohužel ohořela část chaty.

Ve dvě prohlašujeme večírek za zčásti za zahájený a učitelská část osazenstva se dává do tance. Na to neměl sílu ale ani pan Rybář.

Ráno na Nový rok. Pařba nebyla nějak extrémní, kolem poledne jsou už všichni čilí. My se loučíme a odjíždíme směr Brno.

Sluníčko se po ránu vyznamenává. na nebi ani mráček.

První zastávka na zpáteční cestě - Kremnica. Těžilo se zde zlato a mince se zde vyrábějí doteď.

Druhá zastávka - Bojnice. Snad nejmalebnější slovenský hrad.

Romantický postindustriální pohled do dáli.

A opět povinnosti. Ve čtvrtek ráno vyjíždím pracovně do Plzně, Varů a Budějovic. Východ slunce u benzínky na dálnici za Jihlavou.

Ve Varech spíme v hotelu Excelsior v centru, docela komfort. Dokonce na nás nikdo nemluví rusky, ale jen německy - co už. Pohled z hotelového balkonu.

Říčka Teplá, protékající centrem byla docela rozbouřená.

A domů. Západ slunce nad Jindřichovým Hradcem. Foceno samozřejmě z benzínky.